„Prvoci“
Všechna jednobuněčná
eukaryota lze shrnout do polyfyletické, neobyčejně heterogenní skupiny
Protista, případně Protoctista (řec.
protistos = prvý ze všeho).
Prvoci (Protozoa;
řec.
protos = první, prvotní a zoon = zvíře)
jako dosti nejasně definovaná podskupina protist se od ostatních jednobuněčných
eukaryot mj. liší často heterotrofním způsobem výživy a větší pohyblivostí, a
proto bývali někdy označováni jako "živočichům podobní protisté". Nedávno byli
na základě molekulárně biologických studií spolu s dalšími eukaryoty rozděleni
do 6 samostatných skupin (viz dále). Důvodem je skutečnost, že nejsou přirozenou
skupinou, ale uměle vytvořeným polyfyletickým seskupením. Lze očekávat, že pojem
prvoci bude zřejmě z pragmatických důvodů ještě dlouho přetrvávat v navazujících
disciplínách i ve veterinární či medicínské praxi.
Jejich tělo tvoří
jediná buňka, která je schopna vykonávat všechny životní funkce. Její velikost
činí 1 μm až několik mm, výjimečně i několik cm. S živočichy mají společné mnohé
organely (endoplazmatické retikulum, Golgiho komplex, mitochondrie aj.). Mohou
mít jedno, dvě nebo větší počet jader.
Plazmatickou membránu kryje glykokalyx, který u některých parazitů může být
obměňován, což umožňuje uniknout imunitní odpovědi hostitele (např. trypanosomy
a plazmodia). K pohybovým organelám patří panožky (pseudopodie),
bičíky (flagellum, mastix) a brvy
čili řasinky (cilie).
Prvoci se živí
pinocytózou, osmoticky celým povrchem těla, pomocí panožek (fagocytózou) nebo
mají vytvořen otvor pro příjem potravy, tzv. buněčná ústa (cytostoma)
a pro vyvrhování nestrávených zbytků buněčnou řiť (cytopyge,
cytoprokt). Trávení potravy zajišťují potravní vakuoly, fagosomy a lyzosomy,
osmoregulaci resp. exkreci mohou zajišťovat pulzující vakuoly. Prvoci mají
sekundární plastidy původem z
pohlcených protist disponujících primárním plastidem - ze zelených řas
u krásnooček a z ruduch u fotosyntetizujících zástupců skupiny Chromalveolata.
U prvoků je častější
nepohlavní rozmnožování; u některých je to jediný způsob reprodukce. Může jít o
podvojné dělení (binární fisiparii),
pučení nebo mnohonásobný rozpad (merogonie
neboli schizogonie, řec.
schizein = štěpit). Tvorba oocyst se
sporami následující po vzniku zygoty se nazývá
sporogonie případně sporulace.
Pohlavní rozmnožování se uskutečňuje
gamogonií (gametogonií) a
kopulací; u nálevníků se pohlavní proces nazývá spájení -
konjugace.
Obr.
Podvojné dělení (binární fissiparie): (A) podélné dělení u „bičíkovců“; (B)
příčné dělení u nálevníků. (JK podle Millera a Harleye, 2005).
Video. Pohyb nálevníka u nějž probíhá binární dělení.
K přečkání nepříznivých
podmínek a k dalšímu šíření dochází u mnoha prvoků k tvorbě odolných cyst -
encystaci. Pohyblivá vegetativní
stadia parazitů v hostiteli se často označují jako
trofozoiti (řec. trophe = výživa).
Prvoci obývají různé
vodní ekosystémy (sladké i slané vody), kde
jsou součástí potravních řetězců, podílejí se na samočisticích procesech a jsou
orientačními ukazateli kvality vod. Půdní druhy prvoků jsou zapojeny do
dekompozičních řetězců, čímž ovlivňují úrodnost půd. Symbiotické druhy a
komenzálové jsou časté v trávicích traktech býložravců (včetně např. lidoopů,
králíků, koní nebo klokanů). Negativní význam z hlediska člověka mají
četné cizopasné druhy, které způsobují závažné parazitózy zvířat i člověka. V
našich podmínkách mají ekonomický význam
kokcidiózy hospodářských zvířat a lovné zvěře nebo trichomonózy drůbeže. K
rozšířeným parazitózám člověka u nás patří
urogenitální trichomonóza a
toxoplazmóza. V subtropických a
tropických oblastech, tj. především v chudých rozvojových zemích, jsou to
malárie,
leishmanióza,
trypanosomózy,
babesiózy a
theilerióza. Bylo by však nesprávné
si prvoky ztotožňovat s nevítanými patogeny. Naopak je třeba si uvědomit, že pro
existenci a správné fungování biosféry jsou prvoci resp. protisté podobně jako
např. bakterie daleko významnější než velké mnohobuněčné organismy. Věda
zabývající se studiem prvoků se nazývá
protozoologie.
V současné době jsou prvoci na základě molekulárně biologických studií rozděleni do 4 samostatných skupin:
Tyto výukové materiály byly spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.